Theater
Thema: Het thema van dit kwartaal is echt/onecht. Bij theater zijn ze vooral bezig gegaan met de vraag wat voor hun de werkelijkheid is en wat niet. Hoe kun je een werkelijkheid beïnvloeden, is een werkelijkheid persoonsgebonden, enz.
Locatie: Ze hebben nu een locatie aangewezen gekregen maar gaan uiteindelijk presenteren op een locatie naar keuze.
Middelen: Als middel bij theater werd vooral de stem gebruikt. Kunnen twee stemmen precies hetzelfde klinken? En welke stem is dan het originele? Ook hebben ze gekeken wat voor ‘’kleur’’ een stem heeft, en wat er gebeurd als een stem niet ‘’klopt’’. Bijvoorbeeld door mensen anders te laten praten. Ook werd het lichaam gebruikt om een zin kracht bij te zetten. Zo liep er in het begin iemand langs de rij beeldende docenten en ging die persoon stil staan en keek je recht in de ogen aan en vertelde iets over de werkelijkheid.
Thema: Het thema van dit kwartaal is echt/onecht. Bij theater zijn ze vooral bezig gegaan met de vraag wat voor hun de werkelijkheid is en wat niet. Hoe kun je een werkelijkheid beïnvloeden, is een werkelijkheid persoonsgebonden, enz.
Locatie: Ze hebben nu een locatie aangewezen gekregen maar gaan uiteindelijk presenteren op een locatie naar keuze.
Middelen: Als middel bij theater werd vooral de stem gebruikt. Kunnen twee stemmen precies hetzelfde klinken? En welke stem is dan het originele? Ook hebben ze gekeken wat voor ‘’kleur’’ een stem heeft, en wat er gebeurd als een stem niet ‘’klopt’’. Bijvoorbeeld door mensen anders te laten praten. Ook werd het lichaam gebruikt om een zin kracht bij te zetten. Zo liep er in het begin iemand langs de rij beeldende docenten en ging die persoon stil staan en keek je recht in de ogen aan en vertelde iets over de werkelijkheid.
Dans
Thema:Bij dans hebben ze eveneens hetzelfde thema. Hun zijn eerst begonnen met het schrijven van een opstel over hun eigen werkelijkheid. Een gebeurtenis die ze graag in een dans zouden willen omzetten.
Locatie:Ook deze locatie is hun aangewezen.
Middelen:Bij dans gebruiken ze natuurlijk hun lichaam. Eerst werd ons een zin verteld en vervolgens gingen drie mensen met muziek aan hierop dansen. Elke danser had zijn eigen manier van dansen, natuurlijk afhankelijk van het verhaal wat ze wilde verbeelden. De ene danser danste bijvoorbeeld heel krachtig en de ander juist sierlijk. Vervolgens gingen meerdere mensen op deze zin dansen en werd ons de vraag gesteld wat er nu anders was. Met meerdere mensen neem je altijd meer ruimte in beslag waardoor iets indrukwekkender kan worden maar laat je ook minder aan de verbeelding over.
Thema:Bij dans hebben ze eveneens hetzelfde thema. Hun zijn eerst begonnen met het schrijven van een opstel over hun eigen werkelijkheid. Een gebeurtenis die ze graag in een dans zouden willen omzetten.
Locatie:Ook deze locatie is hun aangewezen.
Middelen:Bij dans gebruiken ze natuurlijk hun lichaam. Eerst werd ons een zin verteld en vervolgens gingen drie mensen met muziek aan hierop dansen. Elke danser had zijn eigen manier van dansen, natuurlijk afhankelijk van het verhaal wat ze wilde verbeelden. De ene danser danste bijvoorbeeld heel krachtig en de ander juist sierlijk. Vervolgens gingen meerdere mensen op deze zin dansen en werd ons de vraag gesteld wat er nu anders was. Met meerdere mensen neem je altijd meer ruimte in beslag waardoor iets indrukwekkender kan worden maar laat je ook minder aan de verbeelding over.
Conclusie:
Bij theater en dans was ik vooral geboeid door de puurheid van hun kunst. Wij van beeldend gebruiken vaak materialen om (in dit geval) onze realiteit weer te geven. Bij studenten van theater en dans is er niets anders behalve hun stem en lichaam nodig om dit over te brengen. Ik vond dit wel frappant. Ik onderschat vaak de kracht en kunst van het lichaam en de stem. Een overeenkomst in het werk van theater en dans is de ziel die erin wordt gelegd. Mijn werk is heel persoonlijk maar bij dans en theater heb je dat ook, maar dan op een hele andere manier. Mijn werk is het geen wat voor mij spreekt en bij hun is het hun lichaam en stem.
Bij theater en dans was ik vooral geboeid door de puurheid van hun kunst. Wij van beeldend gebruiken vaak materialen om (in dit geval) onze realiteit weer te geven. Bij studenten van theater en dans is er niets anders behalve hun stem en lichaam nodig om dit over te brengen. Ik vond dit wel frappant. Ik onderschat vaak de kracht en kunst van het lichaam en de stem. Een overeenkomst in het werk van theater en dans is de ziel die erin wordt gelegd. Mijn werk is heel persoonlijk maar bij dans en theater heb je dat ook, maar dan op een hele andere manier. Mijn werk is het geen wat voor mij spreekt en bij hun is het hun lichaam en stem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten